Інклюзивна освіта

Особливості інклюзивного навчання та створення інклюзивного середовища

Освіта дітей з особливими освітніми потребами (навчальні програми)

  Інклюзія –  створення доступного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами. Інклюзивна освіта в широкому сенсі передбачає створення рівних можливостей для всіх категорій дітей в Україні. Жоден з них не має відчувати себе іншим – і це головне завдання інклюзії.

Навчальні програми                                                                                         

Для дітей з порушеннями зору:

Навчальні програми для 5-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей сліпих та зі зниженим зором

Для дітей з затримкою психічного розвитку:
Для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку:
Для дітей з помірною розумовою відсталістю:
Програми для дітей з тяжкими порушеннями мовлення:
Для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату:

 
Програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами дошкільного віку:
Навчальні плани

Наказ Міністерства від 26.08.2008 № 778 “Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (ІІ ступінь) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку”

Методичні рекомендації 

Лист МОН України від 19.09.2017 № 1/11-9320 “Про організацію корекційно-розвиткової роботи з дітьми із порушеннями слуху, які навчаються у загальноосвітніх навчальних закладах”



Документація асистента вчителя

Як педагог, який має відповідну кваліфікацію, асистент вчителя адаптує навчальні матеріали з огляду на індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності кожної дитини з особливими освітніми потребами. Педагогічні працівники, ведучи відповідну документацію, планують свою роботу, забезпечують її облік та звітність.

1.     Річний план роботи асистента вчителя
У річному плані роботи передбачають усі види робіт, визначені посадовою інструкцією. Їх можна поділити за розділами:
·        організаційна;
·        навчально-корекційна робота;
·        співпраця з учителями-«предметниками», вчителями-дефектологами, медичними працівниками, практичним психологом, соціальним педагогом;
·        робота з батьками та громадськістю;
·        методична та самоосвітня робота ;
·        робота з документацією.
У річному плані роботи асистент вчителя коротко описує зміст діяльності і терміни виконання. Додатком до річного плану роботи може бути таблиця, у якій визначено: особливості взаємодії з учителями інклюзивного класу, у якому працює асистент учителя розподіл функцій між педагогами.
2.Графік роботи асистента вчителя.
         Графік роботи асистента вчителя складають, узгоджуючи його з розкладом уроків у закладі заняттями інших педагогів, спеціалістів вузького профілю. У графіку фіксують особливості організації навчально-виховного процесу в інклюзивному класі, вказуючи на такі завдання діяльності асистента вчителя, як: допомога вчителю під час проведення уроків розроблення матеріалів для індивідуальної роботи з дітьми проведення виховних занять індивідуальний супровід дітей консультації для батьків взаємодія з іншими фахівцями психолого-педагогічного супроводу.
Графік роботи асистента вчителя
п/п

Форма
роботи
                       Дні тижня
Обсяг
год
понеділок
вівторок
Середа
четвер
пятниця





1.
Навчальна робота


2.
Індивідуальний супровід


3.
Виховна робота

4.
Співпраця з педагогами



5.
Співпраця з батьками




3.Розклад уроків
Асистент учителя не лише записує розклад уроків, а й планує свою присутність на них, про що робить відповідні позначки у розкладі. Якщо урок відбувається за межами школи (у поліклініці, навчально-реабілітаційному закладі, позашкільному закладі), то заповнюють графу про місце його проведення
4.Щоденний план роботи асистента вчителя
У щоденному плані роботи асистент учителя зазначає: дату й клас прізвище та ім’я учня з особливими освітніми потребами. Окрім того, у щоденному плані роботи можна передбачити такі графи:
індивідуальний супровід дитини;
відвідування уроків у класі;
адаптація навчальних матеріалів;
робота з батьками та педагогами;
корекційно-виховна робота.
5. Список учнів з особливими освітніми потребами
До списку включають учнів, соціально-педагогічний супровід яких здійснює асистент учителя. У списку також доречно вказувати відомості про:
психолого-педагогічний висновок,
рекомендовану навчальну програму
вид корекційних занять,
кількість годин, хто проводить.
6.Листок спостережень
Асистент учителя, як і інші педагоги, ретельно спостерігає за розвитком учнів з особливими освітніми потребами. Результати спостережень відображають в індивідуальній програмі розвитку дитини. Утім можливі й інші форми фіксації такої інформації.
Наприклад: динаміку навчальних досягнень і розвитку дитини можна обліковувати в  Листках спостережень.
7.Таблиця обліку консультацій та просвітницьких заходів
Згідно з посадовими обов’язками асистент учителя: консультує батьків, учнів організовує просвітницькі заходи та бере в них активну участь. Таку роботу доцільно обліковувати в окремій таблиці, що може містити такі графи:
дата кому надано консультацію
тема консультації (просвітницького заходу).
8.Таблиця обліку методичної роботи
Облік методичної роботи також доцільно вести в таблиці. У ній можуть бути такі відомості:
 дата назва заходу ,тема виступу.

План самоосвіти
Заходи самоосвіти асистента вчителя можуть бути визначені в розділі «Методична та самоосвітня робота» річного плану або ж у спеціальному плані роботи. У ньому можна передбачити такі розділи:
тема самоосвіти мета й завдання джерела для опрацювання результати.

Річний план роботи
асистента вчителя
у 2017/2018 н. р.
Дата
Організаційна та навчально-корекційна робота
Співпраця з учителями-«предметниками», вчителями-дефектологами, медичними працівниками, практичним психологом, соціальним педагогом
Робота з батьками та громадськістю
Методична та самоосвітня робота
Робота з документацією
Примітки





























Щоденний план роботи асистента вчителя
Дата

Клас
Прізвище ім’я учня з ООП
Індивідуальний супровід дитини
Відвідування уроків у класі
Адаптація навчальних матеріалів
Робота з батьками та педагогами

Корекційно-виховна робота
























































































Методичні рекомендації
щодо впровадження інклюзивного навчання
у загальноосвітніх навчальних закладах
у навчальному році

Інтеграція дітей з порушеннями психофізичного розвитку в загальноосвітню школу становить складну проблему, адже саме лише перебування дитини у широкому соціумі – це ще не запорука її успішного навчання та соціалізації. Кінцевий результат значною мірою залежить від того, які умови для цього створені, а також від наполегливої та  цілеспрямованої роботи всіх учасників навчально-виховного процесу.
Такі важливі складові інклюзивної форми навчання, як: командний підхід, задоволення індивідуальних потреб учнів, співпраця з батьками, створення сприятливої атмосфери в дитячому колективі, на які зверталася увага у методичних рекомендаціях на 2012 – 2013 навчальний рік, і надалі залишаються актуальними. Акцентувати увагу в цьому навчальному році радимо на:
-       проходженні курсів підвищення кваліфікації учителями, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребам;
-       складанні індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами;
-       складанні портфоліо.
Оскільки, як показала практика, зі складанням індивідуальної програми розвитку виникає багато незрозумілих моментів, пропонуємо зразок цієї програми та відповідний алгоритм дій.
Відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 18.05.2012  № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах», для учнів з обмеженими можливостями здоров’я, які навчаються в інклюзивних класах, розробляється індивідуальна програма розвитку (ІПР). Дану програму готує група фахівців, до складу якої входять: заступник директора з навчально-виховної роботи, учителі, асистент учителя, практичний психолог, соціальний педагог, а також медсестра, учитель-дефектолог та інші педагогічні працівники. До процесу розробки ІПР обов’язково залучаються батьки або особи, які їх замінюють. Метою цієї роботи є визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання дитини з особливими освітніми потребами.
Програма містить загальну інформацію про учня, систему додаткових послуг, види необхідної адаптації та модифікації навчальних матеріалів, індивідуальну навчальну програму, а за потреби, – індивідуальний навчальний план.
Індивідуальна програма розвитку розробляється на один рік за умови, що двічі на рік (за потреби частіше) вона переглядається з метою коригування. Зокрема, у випадках, коли у дитини виникають труднощі у засвоєнні змісту навчального матеріалу, чи навпаки, виникає необхідність перейти до наступного рівня складності виконання завдання.
Важливо пам’ятати, що основною метою складання ІПР є не фіксування усього того, що дитина має вивчити у школі, а з’ясування педагогічних поглядів на дитину, які концентруються на найважливіших сторонах її навчання, тому буде доречнішим, якщо ІПР розроблятиметься на засіданні психолого-педагогічного консиліуму. Члени консиліуму вивчають інформацію відповідно до розділів ІПР (див. документ). Результатом роботи і стане заповнення тих форм, які подаються у додатку до листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 18.05.2012  № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах». ІПР затверджує керівник навчального закладу та обов’язково підписують батьки.
Загальну інформацію може надати класовод, класний керівник чи заступник директора. До пункту «Особливості розвитку» на першій сторінці ІПР записуються результати оцінки психолога; ця оцінка має 4 складові:
-       характеристика пізнавальних процесів дитини;
-       особливості емоційно-вольової сфери та мотивації до навчання;
-       особливості поведінки;
-       ставлення дитини до себе.
Інформація має бути стислою та зрозумілою всім учасникам консиліуму.
При визначенні спеціальних та додаткових послуг, відповідних адаптацій та модифікацій до уваги береться результат комплексної оцінки і результати обстеження, надані психолого-медико-педагогічною консультацією.
Індивідуальний навчальний план розробляється для дітей, які мають інтелектуальні порушення або складні вади розвитку (вади слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з розумовою відсталістю, затримка психічного розвитку); складається на основі робочого навчального плану школи з урахуванням рекомендацій психолого-медико-педагогічної консультації та на основі Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку. Він визначає перелік навчальних предметів, послідовність їх вивчення, кількість годин, що відводяться на вивчення кожного предмета за роками навчання, та тижневу кількість годин, тобто, передбачається, що дитина буде відвідувати не всі уроки. У плані враховуються додаткові години на індивідуальні і групові заняття, курси за вибором, факультативи тощо. Такі години враховуються під час визначення гранично допустимого тижневого навчального навантаження.
Для внесення у тематичний план індивідуальних цілей і завдань потрібно з'ясувати зміст навчального матеріалу, тобто порівняти тематичний план загальноосвітньої та спеціальної школи. Потім у тематичному плані спеціальної школи у колонці «Навчальні досягнення учнів і спрямованість корекційно-розвивальної роботи» з'ясувати точки «дотику» індивідуальних цілей і вписати їх при потребі у загальну схему тематичного плану.
Якщо дитина має сенсорні порушення при збереженому інтелекті і потребує створення відповідних адаптацій навчальних матеріалів та корекційних занять, для неї розробляється та частина програми розвитку, яка стосується надання цих послуг та розроблення відповідних адаптацій. За потреби адаптується навчальна програма, але розроблення індивідуального навчального плану є недоцільним.
Індивідуальна навчальна  програма визначає зміст, систему знань, навичок і вмінь, які мають опанувати учні в навчальному процесі з кожного предмета, а також зміст розділів і тем; розробляється  на основі типових навчальних програм загальноосвітніх навчальних закладів, у тому числі спеціальних, з відповідною їх адаптацією.
При складанні індивідуальної навчальної програми педагоги в першу чергу аналізують відповідність вимог навчальної програми та методів, що використовуються на уроці, актуальним і потенційним можливостям дитини з особливими освітніми потребами.
Формулюючи довгострокову мету, окреслюємо, що має досягти дитина за визначений термін навчання. Її тривалість може бути різною, найчастіше, обмежується одним роком або 6 місяцями. Визначення довгострокової мети навчання має бути тісно пов'язане з результатами прове­деної комплексної оцінки і спиратися на сильні сторони учня. Вона визначає напрямки розвитку дитини у визначений термін і має обов'язково доповнюватися завданнями, які її конкретизують. Завдання мають бути точними, піддаватися вимірюванню, а також такими, щоб їх можна було виконати протягом навчального року, тому треба запитати себе: «Як дитина зможе продемонструвати реалізацію визначених завдань?»
Індивідуальний навчальний план та індивідуальна навчальна програма затверджується керівником навчального закладу.
З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів може бути використаний метод оцінювання портфоліо.
У листі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 18.05.2012  № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах» зазначається: «Портфоліо – це  накопичувальна система оцінювання, що передбачає формування уміння учнів ставити цілі, планувати і організовувати  власну навчальну діяльність; накопичення різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку;  активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки». Іншими словами, портфоліо – це зібрання робіт учня, що забезпечує цілісне бачення його слабких та сильних сторін. До портфоліо мають входити продукти навчальної діяльності учня, що засвідчують її динаміку, а не лише позитивні оцінки, а також дозволяють побачити результати корекційно-розвивального впливу. Ці матеріали можуть використовуватися для обговорення на психолого-педагогічному консиліумі, у спілкуванні з батьками, допоможуть визначати ефективність індивідуальної програми розвитку та корегувати її.

Індивідуальна програми розвитку
(Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня  …….. району)

Дитина  П'яточкін Петро                     Дата народження    12.08.2004 р.
Батьки/опікуни   П'яточкін  Іван Федорович                Телефон  095 … .. ..
П'яточкіна Ганна Іванівна                 Телефон  050 … .. ..

Особливості розвитку
Петро – дуже хворобливий хлопчик. Необхідність часто вживати ліки призвела до ослаблення імунітету та порушення нормального темпу психічного розвитку (не відповідає віковій нормі). Дослідження  шкільного психолога показали, що мотивація до навчання занижена, словниковий запас обмежений, розвиток уваги та мислення – нижче середнього рівня, як і обсяг короткочасної пам’яті; розумова працездатність та її темп знижені; стиль сприйняття переважно візуальний.
У Петра переважає позитивний емоційний стан, він здатний регулювати свою поведінку, хоча на контакт іде не одразу. Він знає кілька літер, уміє рахувати до 10.

Чи отримувала дитина допомогу? Якщо так, то яку?
Ні, описані проблеми були виявлені під час огляду хлопця спеціалістами при проходженні медичного огляду перед прийомом до школи.

Дата вступу до школи серпень 2012 року                    Клас  1-й
Учитель  Котенко Л.І.                      Асистент учителя         Верба Н.М.
Термін дії програми  1 рік (З вересня 2012 по серпень 2013 року)
Присутні на засіданні з приводу розробки ІПР

І півріччя
ІІ півріччя
Присутні
Дата
Присутні
Дата
Роман М.А., заступник директора з навчально-виховної роботи
08.09.12


Котенко Л.І., учитель
08.09.12


Верба Н.М., асистент учителя
08.09.12


Бондарчук С.А., психолог
08.09.12


Бінко М.В., соціальний педагог
08.09.12


П'яточкін  І.Ф., батько
08.09.12



Перелік спеціальних і додаткових видів послуг:
Вид послуг
Кількість год. на тиждень
Місце проведення
Розклад
Додаткові заняття з учителем
2 год. на тиждень
Каб. 213
Вівторок, четвер
Корекційні заняття з пр. психологом
2 год. на тиждень
Каб. 406
Середа, п’ятниця

Пристосування/модифікація класного середовища

Стиль навчання:                £ Переважно слуховий                  R Переважно візуальний
£ Багатосенсорний             £ Переважно кінестетичний         £ Переважно тактильний

Місце, умови
£ Визначене місце             
R У малій групі
Навчальні підходи
R Часта / невідкладна реакція з боку вчителя
£ Об’єднання стилів навчання
£ Спільне навчання
£ Кооперативне навчання в групах / парах
R Інше акцент на візуальному стилі навчання,  збільшення часу на виконання  завдань
Вказівки
R Різні види вказівок: ________ усні __________ письмові
_______ демонстрація / моделювання ___ привертання уваги учня
£ Інше ____________________________________________________
Корекція поведінки
£ Часті перерви
£ Чітке визначення очікувань
£ Робота в тиші
R Позитивні підкріплення
£ Надання можливостей для вибору й альтернатив
£ Надання можливості порухатися
R Близький безпосередній контроль
£ Розміщення дитини у зручному місці
R Інше  формування мотивації до навчання та спілкування
Матеріал та обладнання
£ Книжки для сліпих, надруковані шрифтом Брайля
£ Адаптовані версії книжок
£ Затискачі, похилі дошки
R Інше інд. картки, індивідуальна наочність, яскравий дидактичний матеріал
Організаційні питання
R Індивідуалізований розклад занять учня
£Інше ________________________________________________

Сенсорні потреби
£ Стежити, чи правильно учень користується: _____ окулярами
______ слуховим апаратом ______ аудіо / ЧМ приладдям
______ допоміжним технологічним обладнанням
R  Інше попередження перевтоми
Інше
консультування батьків

Індивідуальна програма розвитку
Довгострокова мета: формування й розвиток пізнавальних процесів для кращого засвоєння навчального матеріалу, підвищення рівня соціальних контактів у школі

Короткострокові завдання
Методи оцінювання
Дата і прогрес
1.        Петро відповідатиме на запитання, опи­суватиме малюнки, події повними речен­нями, вивчатиме значення нових слів.
2.        Петро братиме участь у груповій роботі на уроках, спільних іграх під час перерв, у шкільних та класних виховних заходах, за потреби звертатиметься по допомогу до вчителя, асистента вчителя.
3.       

Зразки робіт
До 25.12.2012р.

НП
Спостереження
СП

Контрольні листки


Тестові завдання


Стандартні тести


Поточний рівень знань і вмінь
На цій сторінці фіксуються відомості про рівень розвитку дитини, зафіксовані під час спостережень і досліджень: її вміння, сильні якості, стиль навчання (особливо якщо один зі стилів домінує), що дитина не вміє робити, у чому їй потрібна допомога тощо.












Наказ МОН України від 08.06.2018р. №609 "Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти"
Наказ МОН України від 23.04.2018 р. № 414 "Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах
Наказ МОН України від 01.02.2018р. №90 "Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010р. №1205"
Постанова КМУ від 14 лютого 2018 р. № 72 "Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1096"
Лист МОН від 05.02.2018 р. №2.5-281. Роз'яснення стосовно тривалості уроків в інклюзивних класах та щодо функціональних обов'язків асистента вчителя

Немає коментарів:

Дописати коментар